Khamis, 30 September 2010

10 Cara Meningkatkan Jangka Hayat Bateri laptop Anda


1. Lakukan defragmentation sebaiknya seminggu sekali. Defragmentation boleh mempercepatkan carian data pada Hard disk anda dan ia serba sedikit dapat mengurangkan beban tambahan pada bateri komputer riba anda.

2. Mengurangkan kecerahan(brightness) pada skrin komputer anda pada tahap paling minima. Kebanyakan model komputer riba terkini menyediakan fungsi itu pada papan kekunci. Cahaya yang rendah menggunakan voltan yang rendah.

3. Jangan menjalankan ’scan virus’ yang tidak perlu bila anda menggunakan bateri, carian virus menambah beban tambahan kepada CPU anda lantas meningkatkan penggunaan tenaga bateri.

4. Bersihkan penghubung bateri anda: ia selalu disarankan untuk membuka bateri anda sekali dalam dua atau tiga bulan dan membersihkan logam tersebut dengan kain yang dibasahi dengan alkohol. (Rujuk gambar seperti diatas)

5. Pilih ‘Hibernate’ atas ’standby’. Walaupun mod siap sedia tidak menjimatkan kuasa tetapi tempat yang dekat bila dibandingkan dengan ‘Hibernate’ mode, sehingga memilih untuk ‘Hibernate’ dan bukan ’standby’.

6. Matikan skrin komputer riba anda apabila anda tidak berada didepan skrin buat waktu pendek yang tertentu.

7. Kekalkan mengecas dan nyahcas secara seimbang. Caranya, anda sepatutnya mengecas bateri setelah ia benar-benar kosong. Anda digalakkan melakukannya sekurang-kurangnya seminggu sekali.

8. Matikan fungsi wireless, bluetooh atau infared sekiranya anda tidak memerlukan semasa menggunakan komputer. Kebiasaanya anda boleh menutupnya jika sedang bermain game.

9. Jangan memasang peranti USB jika anda tidak benar-benar memerlukannya yang melekat pada notebook anda ketika berjalan pada peranti seperti iPod. USB jika dibiarkan mencucuk pada notebook anda, pasti akan mengurangkan bateri anda dengan cepat. Kerana setiap peranti USB memerlukan voltan tertentu untuk bersambung dengan laptop anda.

10. Membuat aturan bijak pada penggunaan ‘Power Options’ yang boleh didapati di ‘Control Panel’ windows anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan